Mírov Tomorrow is the last Friday in August, with light wind forecast and sun. The holidays are over, so let’s say goodbye to them with a nice paramotor trip. Martin Orlík joins without hesitation along with Peťa Vitásek and Juraj. Juraj is here for autogyro service, but since he has to go home early, he will accompany us at least to Olomouc. So Juraj takes a new Rodeo Blue line to try and rest of us would enjoy Fly & Go F-light sets.
Warp and Snake gliders will guarantee the same speed. I would like to fly through the Drahany Highlands and visit Bouzov Castle and the prison in Mírov with a landing near Zábřeh. It’s 90 kilometers by air and from Zábřeh we can enjoy 40 minutes ride back with Leo Express. We take off before seven and Juraj says goodbye to us after half an hour flight and returns to airport. But I don’t like much the flatlands around Olomouc, so I step into speed and head towards the hills with the boys on my tail. I checked them over my shoulder and because I see them, I keep flying. I decide to wait for them at Slatinice, but only Martin shows up.Me and Martin turn back together to look after Peter, but we can’t find him in the air.
Since I listen to the music in the FC5 helmet from a Bluetooth-connected phone, I try to dial Peter. He landed safely near Třebčín in the field and is dying his glider. We’ll give us the details later . He chose a smooth field for the emergency landing, and only right before landing he noticed the tractor spraying manure there. He dried up a bit the stinky and wet glider (unfortunately mine) near the train station and take off again for trip back. Upon our return, he already had showered it with clean water and dried it at the hangar.But we continue through groves and meadows towards Bouzov and Mírov. How beautiful it is to roam freely, while others look at us sadly from the prison courtyard.In Zábřeh, after nearly two relaxing hours in the air, we land on a meadow right above the railway station.
Locals from nearby house came to check on us. Curious, they ask if we are okay and in need of anything. Nice feeling for pilots.Then just pack the equipment, walk down the hill to the station, a mandatory photo with Jan Eskymo Welzl, a famous local native who traveled the worlds, and a train back to Přerov. The summer holidays are coming to an end, but we still have many nice trips planned in the autumn.You can read more about new way of paramotor traveling at www.nirvana.cz
F-light 160 a Warp 22 plují vzduchem. Nad Bouzovem. Kamarád Karel mi minule v letištním baru vyprávěl zajímavou historii hradu a také o Řádu německých rytířů. Martin nad věznicích v Mírově. Tady teprve zahřívá paramotor. Martin při přípravě stroje. No a Juraj s Rodeo Blue line. Nad štěrkáčem Donbas u Tovačova. Počkej na mě lumpe, pošlapu ti vrchlík. Pronásledujeme Moravu proti proudu k Olomouci. Juraj se od nás odpojuje před Olomoucí dobrovolně. Peťa se od nás odpojuje u Třebčína nedobrovolně. My s Martinem si užíváme bezvětří a hezkého počasí. Lázně Slatinice na úpatí Velkého Košíře. Kostel Nanebevzetí Panny Marie tamtéž. Je hezké bydlet uprostřed zahrady s výhledem na Hanou až k Olomouci. Některé domy jsou opravdu nádherné a pěkně upravené. Bouzov mě vždycky baví. Motorest Studená Loučka nad Mohelnicí pro mě navždy proslavil Luďa Vlach. Zavedl jej jako podnik a pořádal u nej na nedaleké louce paramotorové srazy. Nad Mírovem. Si vždycky říkám jaké je to být volný jako pták. Přistání a nádraží v Zábřehu. Martin balí stroj. Připraveno k pochodu. I my jsme ready to go. V Zábřehu žil Jan Eskymo Wencl. V 16 letech odešel na rok na zkušenou do světa a vrátil se krátce po 35 letech, aby zase odcestoval. Jeho příběh stojí za přečtení. 90 kilometrů, dvě hodinky letu paráda. Peťa sprchuje nejen sebe ale i padák. Už oba pomalu přestávají smrdět.